Brzmi to jak frustrujące doświadczenie. Jednak prawdą jest to, że platformy takie jak TikTok mają często mocno wyśrubowane algorytmy moderacyjne i standardy społeczności, które usuwają treści, które dotyczą krytyki związanej z tematyką lewicową. Materiały, które obnażają skomplikowane kwestie polityczne lub finansowe promujące marksizm kulturowy są traktowane automatycznie jako „niewłaściwe”, nawet jeśli mają na celu podniesienie świadomości odbiorcy.
Można powiedzieć, że: „Cenzura na Tik Toku zawsze żywa”. Tak w skrócie określę usunięcie z platformy TikTok krótkiego filmiku, w którym w oparciu o amerykańskie źródła wskazałem, że kampania wyborcza Kamali Harris została wsparta przez przedstawicieli branży aborcyjnej i pornograficznej. New York Post, Associated Press, Human Life International oraz na rodzimym rynku medialnym Radio Maryja oraz „Nasz Dziennik” informowały, że duże kwoty pochodzące z tych źródeł zasiliły kampanię Harris i Partię Demokratyczną. Zresztą, dla „Naszego Dziennika” miałem okazję komentować to patologiczne zachowanie. Zresztą, jak zaznaczyłem w komentarzu, taki stan rzeczy z etycznego punktu widzenia pozbawiony jest jakichkolwiek przyzwoitości. To przyjmowanie finansowego wsparcia od przemysłu aborcyjnego przez kandydatkę Demokratów, jest wyrazem jej solidarności z tym środowiskiem. Harris publicznie twierdziła również, że jest nie tylko zwolenniczką aborcji aż do samego momentu porodu, ale uzasadniała, że jej przekonanie w tej materii wyrasta z przekonania, że jest to forma walki o prawa kobiet. Taki stan rzeczy jest wyrazem mentalnej aberracji Harris, która przyjmując pieniądze od pornobiznesu, nie widzi już potrzeby zawalczenia o prawa kobiet poniżanych w przemyśle pornograficznym. jak widać pieniądz stanowi wyznacznik zasad moralnych pani Kamali Harris.
Vladimir Volkoff, uznany pisarz i eseista, szczegółowo analizuje mechanizmy cenzury i propagandy, które uważa za bliźniacze narzędzia kontroli myśli. Jego podejście jest oparte na przekonaniu, że cenzura działa subtelnie, nie tylko poprzez blokowanie informacji, ale poprzez aktywne kształtowanie tego, co i jak ludzie myślą o rzeczywistości. Volkoff uważa również, że cenzura opiera się na manipulacji percepcją – nie chodzi tylko o zakaz mówienia pewnych rzeczy, ale o stworzenie takiej przestrzeni, w której niektóre myśli wydają się nieistniejące lub nieakceptowalne. Propaganda, z kolei, promuje wybrane narracje, które mają stać się dominującą prawdą w oczach społeczeństwa.
W jego rozumieniu, im bardziej coś jest cenzurowane, tym bardziej pociągające staje się – zakazane słowa zyskują moc, która przewyższa ich wartość, gdyby były dostępne bez ograniczeń. Volkoff zwraca uwagę, że cenzura generuje przekonanie, że dane myśli są „niebezpieczne”, co tylko zwiększa ich atrakcyjność. Pod wpływem dominującej ideologii ludzie mogą sami cenzurować się, uznając niektóre tematy za niewarte wyrażenia lub obawiając się społecznego ostracyzmu. W ten sposób cenzura osiąga swój najgłębszy wymiar – poprzez wewnętrzne ograniczenia, które każą ludziom pozygnać z niezależnego myślenia, nawet bez formalnego nacisku z zewnątrz. Dla Vladimira Volkoffa cenzura i propaganda to mechanizmy o głębokim wpływie na świadomość społeczną, które prowadzą do erozji prawdy i krytycznego myślenia. Tego typu manipulacje, jeśli pozostają niekontrolowane, skutkują społeczeństwem, które traci zdolność do pełnego zrozumienia świata i akceptuje przekazane narracje jako absolutną prawdę.
Chciałbym zwrócić Waszą uwagę na cztery aspekty definiowania manipulacji z różnych perspektyw:
1. Psychologiczna definicja manipulacji: Manipulacja to „forma wpływu społecznego, w której nadawca przekazuje informacje lub oddziałuje na odbiorcę w sposób nielojalny i nieuczciwy, dążąc do realizacji własnych celów bez względu na dobro odbiorcy” (G. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”). W ujęciu psychologicznym manipulacja wiąże się z zamierzonym wywieraniem wpływu, który odbiorca często postrzega jako nieświadomie przejęty.
2. Socjologiczna definicja manipulacji: Manipulacja jest „ukrytym oddziaływaniem na przekonania, wartości lub postawy innych ludzi, które jest sprzeczne z zasadą ich autonomii i wolności” (A. Chodubski, „Społeczne mechanizmy manipulacji”).
3. Polityczna definicja manipulacji: „Polityczna manipulacja to działania, które mają na celu kierowanie postawami, opiniami i wyborami społeczeństwa za pośrednictwem środków perswazji i selektywnej prezentacji faktów” (S. Michałski, „Manipulacja w komunikacji politycznej”). W tej perspektywie manipulacja jest szczególnie związana z propagandą i dezinformacją, których celem jest osiągnięcie określonych korzyści politycznych poprzez wpływanie na percepcję społeczeństwa.
4. Komunikacyjna definicja manipulacji: Manipulacja to „użycie języka i mediów w sposób ukryty, mający na celu zmianę przekonań lub postawy odbiorcy bez jego pełnej świadomości lub zgody” (M. Karwat, „O manipulacji językowej”). W kontekście komunikacyjnym manipulacja obejmuje techniki takie jak dobór słów, narracje i techniki wizualne, które mają na celu skierowanie uwagi odbiorcy i wywołanie pożądanych reakcji.
Jak widać, każda z tych definicji podkreśla, że manipulacja jest celowym, często ukrytym wpływem na odbiorców, który zazwyczaj łamie zasadę przejrzystości i dąży do realizacji interesów manipulatora, często kosztem autonomii odbiorcy. Nic dziwnego, że bardzo często przedstawia się cenzurę jako dziecko strachu i matka ignorancji. Można odnieść wrażenie, że cenzura zawsze rodzi się z lęku przed prawdą, a jej efektem jest szerzenie niewiedzy. Cenzurowanie prawdy zawsze niszczy otwartą debatę, co sprzyja ignorancji i utrudnia poznanie prawdy.